Per la qualitat en l'educació científica al Batxillerat

L'Associació Catalana de Meteorologia s'adhereix al Manifest de la Plataforma Ciències en Perill per la qualitat en l'educació científica al Batxillerat.

A més, us encoratgem a signar-lo a títol individual a través del següent enllaç de Change.org.

MANIFEST PER A LA QUALITAT EN L'EDUCACIÓ CIENTÍFICA AL BATXILLERAT

El passat divendres dia 13 de desembre el Departament d'Educació i Formació Professional va anunciar la darrera modificació prevista per al decret 171/22 d'ordenació dels ensenyaments de Batxillerat.
 
En aquesta nova proposta curricular, les matèries de Biologia i Geologia i Ciències Ambientals es fonen en una sola assignatura a 1r de Batxillerat, alhora que la Física i la Química s'integren en una única matèria a partir del proper curs 2025 - 2026. La modificació del decret contempla una dedicació de 3 hores setmanals per a les noves assignatures compilades, que és la mateixa de que disposa cadascuna d'elles per separat al currículum actual. Aquests canvis s'afegeixen als que ja va comportar la implementació de la LOMLOE fa escassament dos anys i que van suposar una reducció d'una hora setmanal en la dedicació a les matèries de modalitat (entre les quals, les quatre esmentades) i l'eliminació de la matèria comuna de Ciències per al Món Contemporani.
 
Així doncs, l'alumnat de 1r de Batxillerat a Catalunya passarà de cursar 8 hores setmanals de Física i Química (per separat) a cursar-ne només 3 (en una matèria integrada) en qüestió de poc més de dos cursos de diferència. Una situació que és equivalent a la que es produirà amb la Biologia i la Geologia i Ciències Ambientals.
 
Els successius canvis legislatius han convergit en una pèrdua molt significativa del pes curricular de les matèries comunes i de modalitat de l'àmbit científic al Batxillerat, que basteixen els fonaments de l'educació científica posterior. En un context social com l'actual, on proliferen les tesis pseudocientífiques i negacionistes i encadenem resultats decebedors en les avaluacions internacionals sobre competència científica, és imprescindible dotar de coherència i de sentit el currículum educatiu per garantir una formació científica sòlida que prepari futurs professionals i ciutadans crítics i competents. Entenem que les últimes decisions en
matèria d'ordenació curricular contravenen aquest objectiu.
 
És per això que instem el Departament d'Educació i Formació Professional a retirar la darrera proposta de modificació del currículum de Batxillerat i a reformular de manera coherent i consensuada l'ordenació dels ensenyaments d'aquesta etapa per tal de prioritzar i de garantir l'alfabetització científica de l'alumnat i la qualitat en l'aprenentatge de les ciències.
 
Autor de l'imatge: Douglas Edric Stanley. Drets d'autor: CC BY-NC-SA 4.0